Geschiedenis van IJsvereniging Presto

IJsvereniging Presto is in 1879 opgericht.

Hoe we aan de naam Presto komen is niet helemaal duidelijk, maar het verhaal gaat dat de toenmalige voorzitter een heel snel bootje had met die naam (Presto = snel).

Presto hield zich bezig met wedstrijden en toertochten op het Damsterdiep. De wedstrijden van Presto waren gewild want je kon er een gouden horloge winnen. De baancommissaris liep rond in een mooi pak met een speciaal zakje voor een fles Berenburg met een glaasje, daarmee ging hij langs de baanvegers om die aan te moedigen en warm te houden. De toertochten werden ook in samenwerking met andere dorpen uitgevoerd. Later werd dit de Noorder rondrit, met toertochten van 75 km en 150 km over de Groningse maren, kanalen en het Schildmeer.

In 1930 kwam er in Garmerwolde een tweede ijsvereniging bij: “Ons belang”, de reden van de afsplitsing is niet meer duidelijk, vermoedelijk had het met rangen en standen te maken. De ene IJsvereniging had een baantje op het Damsterdiep aan de ene kant van de brug, richting Ruischerbrug de anderen schaatsten aan de kant van Bovenrijge.

De oorlog bracht veel leed maar ook nog iets goeds want in 1941 stopte de gekkigheid van 2 ijsverenigingen, en werd “Ons belang” opgeheven. En nu schaatsen we weer met elkaar op het Damsterdiep aan dezelfde kant van de brug, als het tenminste hard genoeg vriest.

Dat was de laatste jaren niet meer het geval en in 2016 heeft het bestuur van Presto besloten een eigen ijsbaan aan te leggen. Dat kon mooi op het tweede veld van GEO, omdat dit niet meer gebruikt werd na aanleg van het kunstgrasveld. Op dat ijsbaantje schaatsen we nu al een aantal seizoenen, met veel plezier, ook al is het vaak maar een weekje. Door dit ijsbaantje krijgen we nu ook leden uit andere plaatsen, want als je op natuurijs wilt schaatsen moet je in Garmerwolde wezen.

Het aantal leden schommelde lang rond de 100 maar inmiddels hebben we er wel 40 leden bij gekregen.

(Wie meer wil lezen kan terecht in G&T, bijvoorbeeld februari 1979)